Wat is een microlearning?

Kort, leuk en vaak. Van digitaal individueel naar samen in de praktijk in één leertraject. Onze microlearning trajecten maken van een topic het gespreksonderwerp van de dag en zorgen dat nieuwe inzichten beklijven. De langere duur, korte snippers, praktijkopdrachten en op maat gemaakte inhoud staan garant voor een hoge impact. En dat zonder uitgeroosterde tijd (verlettijd).

 

"E-learnings zijn heel plat. Wat beklijft ervan? Vaak worden ze ingezet en gemaakt om 'af te vinken'. Het helpt om ergens langer mee bezig te zijn en praktijkopdrachten te maken."

Careyn DWO/NWN

Microlearning maakt leren weer leuk, luchtig en makkelijk…
In ons privé leven doen we de hele dag nieuwe inzichten op. Via YouTube, nieuwsbrieven, enzovoorts. Dat doen we swipend: kort en snel. Dat vinden we leuk en het past bij ons snelle leven. Op het werk kan dit ook! In onze microlearnings wordt kennis over een onderwerp in kleine stukjes aangereikt verspreid over een paar weken. We houden het makkelijk en maken het leuk. Moeilijke thema’s worden luchtig. In 5 minuten kun je heel veel leren!

De deelnemers krijgt de informatie per mail, die wij een ‘leersnipper’ noemen. Die begint met hapklare informatie, op een leuke manier. Denk aan video’s, blogs, puzzels, gedichten, nieuwsartikelen, infographics en hulpmiddelen voor in de praktijk. Iedere leersnipper heeft ook een uitdaging om meteen met de nieuwe inzichten in de praktijk aan de slag te gaan. Zelf en met collega’s. Ervaren, delen en leren van elkaar staan daarbij centraal.

Beperkte digitale vaardigheden zijn voor veel medewerkers een hoge drempel. Daarom gaan onze microlearnings via een medium dat iedereen heeft en beheert: de email. Geen gedoe met apps of inlogcodes dus.

… in een tweezijdig op maat gemaakt programma…
Het inhoudelijke programma staat, maar zorgorganisaties kunnen hun eigen twist eraan toevoegen. Door een welkomstfilmpje, eigen (beeld)materiaal, verhalen of zelfs het eigen beleid. De deelnemers hebben ook invloed op wat ze leren. We vragen regelmatig om hun mening, verhalen, voorbeelden, ideeën, tips, waar ze tegenaan lopen, enzovoorts. Ook dit wordt opgenomen in het programma, zodat de deelnemers van elkaar kunnen leren.

… met een meetbare, hoge impact voor een lage investering.
Onze microlearnings beginnen en eindigen met een mini-Kennismonitor. De medewerker begint zo gemotiveerd aan de microlearning. En doordat het leerrendement inzichtelijk is, sluit je ook met voldaan gevoel af. Daarnaast maakt de mini-Kennismonitor het leerrendement meetbaar. De zorgorganisatie ontvangt analytics van het gebruik van de microlearning. Samen evalueren we het traject, waarbij ook de deelnemers om hun ervaring wordt gevraagd. Door de korte tijdsinvestering per leersnipper, is er van verlettijd geen sprake. Dat scheelt kosten en houdt de medewerkers op de werkvloer.

Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier!

De belangrijkste voordelen op een rij

  • Zorgprofessional
    • leren zonder dat het zo voelt
    • leuk en luchtig, inhoud die je raakt
    • cherry-picking: leren waar, wanneer en wat je zelf wilt, in eigen tempo
    • van theorie naar praktische betekenis en toepassing
    • eigen vragen en behoeften bepalen deels het programma
    • eigen regie op leren wordt geactiveerd
    • gebruiksvriendelijk
  • Team
    • samen en tegelijk aan de slag met een onderwerp
    • met elkaar in gesprek gaan
    • samen werken aan hulpmiddelen en verbeteringen op de werkvloer
    • het teamgevoel wordt versterkt
  • Organisatie
    • laagdrempelig leren
    • kennis borgen, excelleren en up-to-date blijven
    • inzicht in het gebruik van de microlearning
    • inzicht in het leerrendement met de bijbehorende Kennismonitor
    • scholen met respect voor individuele behoeften
    • lage investering
    • geen verlettijd
    • medewerkers blijven op de werkvloer
    • kan tegelijk met lopende trainingen
    • past bij een leven lang leren
    • zet een thema op de agenda
    • tool voor binden en behouden van personeel
    • via LTI te koppelen aan eigen leermanagementsysteem
  • Extern
    • input voor afspraken met zorgkantoren en andere stakeholders
    • berichtgeving over kennis in de organisatie naar buiten toe
    • kwaliteitsverantwoording

 

Graag ontvang ik meer informatie

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.