Wat is een micro-learning?

Een micro-learning is een digitale leervorm, waarbij de deelnemer iedere dag een korte leersnipper krijgt. De snipper combineert theorie met oefenen in de praktijk. De ideale leervorm om kennis te laten beklijven. De langere duur, korte snippers, praktijkopdrachten en op maat gemaakte inhoud staan garant voor een hoge impact. Een uitgebreid, op maat gemaakt en meetbaar programma, voor een prijs die ver onder die van e-learnings ligt. En dat zonder verlettijd.

De micro-learning maakt leren weer leuk, luchtig en makkelijk…
Ze sluiten aan bij het leren van nu, bij de swipe-cultuur. Kennis over een onderwerp wordt in kleine stukjes aangereikt gedurende een langere periode. Daarbij maken we moeilijke thema’s luchtig. In niet meer dan 5 minuten per dag kun je heel veel leren.

Iedere dag krijgt de deelnemer een wat wij ‘leersnipper’ noemen. Die begint met hapklare informatie, op een leuke manier. Denk aan video’s, blogs, puzzels, gedichten, nieuwsartikelen, infographics en hulpmiddelen voor in de praktijk. Plezier in leren is belangrijk, dus er zitten ook ludieke elementen tussen. Iedere leersnipper wordt afgesloten met een uitdaging om zelf in de praktijk aan de slag te gaan. Zelf en met collega’s. Ervaren, reflectie en leren van elkaar staan daarbij centraal.

Voor veel medewerkers is de drempel om aan een learning te beginnen hoog. Daarom gaan onze micro-learnings via een medium dat iedereen heeft en beheert: de email. Geen gedoe met apps of inlogcodes dus.

"E-learnings zijn heel plat. Wat beklijft ervan? Vaak worden ze ingezet en gemaakt om 'af te vinken'. Het helpt om ergens langer mee bezig te zijn en praktijkopdrachten te maken."

Careyn DWO/NWN

… in een tweezijdig op maat gemaakt programma…
Organisaties kunnen in onze micro-learnings hun eigen beleid over het betreffende onderwerp opnemen. Anderzijds vragen we aan de deelnemers op gestructureerde momenten wat zij gemist hebben in de micro-learning. De laatste periode van de micro-learning vullen we met die vragen of onderwerpen. Ook vragen we hen om tips en ervaringen te delen. Ook dit wordt opgenomen in het programma, zodat de deelnemers van elkaar kunnen leren.

… met een meetbare, hoge impact voor een lage investering.
Onze micro-learnings beginnen en eindigen met een korte Kennismonitor. De medewerker begint zo gemotiveerd aan de micro-learning. En doordat het leerrendement inzichtelijk is, sluit je ook met voldaan gevoel af. Daarnaast maakt de Kennismonitor het leerrendement meetbaar. Naast de resultaten van de Kennismonitor, delen wij ook analytics van het gebruik van de micro-learning. De prijs van onze micro-learnings liggen ver onder die van e-learnings. Maar misschien wel belangrijker: door de korte tijdsinvestering per leersnipper, is er van verlettijd geen sprake. Dat scheelt kosten en houdt de medewerkers op de werkvloer.

De belangrijkste voordelen op een rij

  • Zorgprofessional
    • leren zonder dat het zo voelt
    • leuk en luchtig, inhoud die je raakt
    • cherry-picking: leren waar, wanneer en wat je zelf wilt, in eigen tempo
    • van theorie naar praktische betekenis en toepassing
    • eigen vragen en behoeften bepalen deels het programma
    • eigen regie op leren wordt geactiveerd
    • gebruiksvriendelijk
  • Team
    • samen en tegelijk aan de slag met een onderwerp
    • met elkaar in gesprek gaan
    • samen werken aan hulpmiddelen en verbeteringen op de werkvloer
    • het teamgevoel wordt versterkt
  • Organisatie
    • laagdrempelig leren
    • kennis borgen, excelleren en up-to-date blijven
    • inzicht in het gebruik van de micro-learning
    • inzicht in het leerrendement met de bijbehorende Kennismonitor
    • scholen met respect voor individuele behoeften
    • lage investering
    • geen verlettijd
    • medewerkers blijven op de werkvloer
    • kan tegelijk met lopende trainingen
    • past bij een leven lang leren
    • zet een thema op de agenda
    • tool voor binden en behouden van personeel
    • via LTI te koppelen aan eigen leermanagementsysteem
  • Extern
    • input voor afspraken met zorgkantoren en andere stakeholders
    • berichtgeving over kennis in de organisatie naar buiten toekwaliteitsverantwoording

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.