Gedragsverandering van zorgprofessionals begint met geschikte trainingen

Dat de gezondheidszorg meer dan ooit aan verandering onderhevig is zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn. Zorgprofessionals krijgen te maken met cliënten die zelf de regie gaan voeren. Daarnaast wordt er in de zorg meer en meer gewerkt met e-health (digitale zorg). En als klap op de vuurpijl wordt aan hen gevraagd dit allemaal zelf te organiseren. De grootste uitdaging is volgens mij het tastbaar worden van deze veranderingen in het gedrag van zorgprofessionals. Dit is niet van vandaag op morgen geregeld. Trainingen spelen hierin een belangrijke rol. Wat kun je eraan doen om je trainingen zo effectief mogelijk te laten zijn? Hieronder volgen drie tips om je boodschap tijdens je training goed over te brengen aan zorgprofessionals.

Met schaamrood op mijn kaken bekeek ik daarna de ingevulde evaluaties. De vijfjes waren niet van de lucht. Dit wilde ik anders.

Boodschap overbrengen
Mijn eerste training voor zorgprofessionals vergeet ik nooit meer. Ik vertelde de cursisten tot in detail waarom onze organisatie heeft gekozen voor e-health. Mijn uitgangspunt was ons beleidsdocument. De reacties na afloop waren op zijn zachts gezegd afwijzend. Men kon zich niet voorstellen dat dit geschikt is voor cliënten. Met schaamrood op mijn kaken bekeek ik daarna de ingevulde evaluaties. De vijfjes waren niet van de lucht. Dit wilde ik anders. Ik ben me gaan verdiepen in hoe ik mijn boodschap goed kan overbrengen. Drie tips wil ik graag met je delen:

1. Ervaringsleren
Zorgprofessionals willen graag weten wat de verandering voor henzelf betekent en ook voor hun cliënten. Probeer daarom voorbeelden te verzamelen van collega’s binnen of buiten de instelling. Je kunt dit zelf vertellen maar nog mooier is het als je die collega’s aan het woord laat. Nodig hen uit bij de training. Of maak een korte video (maximaal 2 minuten) die je voor meer trainingen kunt gebruiken. Ervaringen zorgen ervoor dat zorgprofessionals zich een beeld kunnen vormen van de verandering.

2. Woordkeuze
Let eens op je woordkeuze wanneer je de training gaat voorbereiden. Sluit deze aan bij de veranderingen die van de zorgprofessionals gevraagd worden? Ik zal een voorbeeld geven. In veel trainingen wordt gesproken over opdrachten. Je kunt er ook voor kiezen het woord oefening te gebruiken. Welk woord sluit beter aan bij de verwachte zelfsturing van de zorgprofessional? Oefenen met nieuw gedrag begint in de training. Daarom is het belangrijk dat zorgprofessionals al in de training op de passende wijze worden aangesproken.

3. Maak het persoonlijk
Tijdens trainingen moet je soms een saai theoretisch verhaal vertellen. Wanneer je dit aan de hand van een persoonlijke voorbeeld uitlegt komt de boodschap beter over. Bovendien kom je zelf ook los van de stof als je dit doet. Dat is tenminste mijn ervaring. Zelf leg ik tegenwoordig uit wat de kracht is van digitale middelen in mijn dagelijks leven. Dat koppel ik dan vervolgens aan het begrip e-health.

Nieuwsgierigheid als katalysator van gedragsverandering
Naderhand heb ik nog geregeld trainingen gegeven. Waarin ik deze tips heb toegepast. Elke keer tref ik enthousiaste zorgprofessionals, die na mijn training nieuwsgierig zijn geworden. Ik heb ervaren dat vanuit nieuwsgierigheid zorgprofessionals gaan experimenteren met nieuw gedrag. Daarom ben ik van mening dat gedragsverandering van zorgprofessionals begint met geschikte trainingen.


Over de auteur

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.